mikołajki folkowe 2019

 

29 listopada - 1 grudnia 2019 roku! Chatka Żaka Lublin!

Konkurs Fotograficzny "Tradycja w obiektywie"

piątek, 29 listopada 2019, godz. 14.00

Od jury

Wydawać by się mogło, że wyłanianie najlepszych prac w konkursie „Tradycja w obiektywie” będzie z roku na rok trudniejsze. Tymczasem – paradoksalnie – uzgodnienie werdyktu przebiegło zadziwiająco jednomyślnie. Poprzedziła go jednak ożywiona dyskusja, ponieważ dla jurora uczestniczącego w kilku edycjach konkursu, stale rośnie głód kadrów niezwykłych, zaskakujących. Każda jurorka i każdy juror szuka też swojego „klucza” do coraz to innego zestawu nadesłanych prac. I jest to z korzyścią dla konkursu jako takiego, gdyż pozwala mu żyć, rozwijać się i stale zadziwiać widza.

Debatowano przede wszystkim o tym, czym jest, a czym nie jest „tradycja”. Zdjęcia nadesłane na konkurs przedstawiały różnorodne podejście do tematu. Fotografie najczęściej prezentowały bardzo dosłowne i oczywiste rozumienie hasła konkursowego. Jury poszukiwało natomiast prac nieewidentnych, aktualnych i oryginalnych zarówno treściowo, jak i wizualnie. Takie cechy reprezentują prace wyróżnione i nagrodzone. Wspólny mianownik docenionych zdjęć stanowić może hasło „żywa tradycja”. Nie jest to zatem „Misiowa” ex-tradycja – kiedy „ex” rozumiemy jako coś nieaktualnego; nie jest to też extra-dycja – czyli „moda na ludowizm”, gdzie występuje pewna inscenizacja i przebieranki... No a gdzie, zapytacie, dziś występuje taka „żywa tradycja”? Odpowiedź mogą stanowić nagrodzone prace. Są one również zaproszeniem do dyskusji i własnych refleksji.

I NAGRODA - Renata Pastuszak – Śmigusa-Dyngusa czas

Wszyscy jurorzy zwrócili uwagę na tę dyngusową fotografię. Sytuacja ukazana na zdjęciu jest uniwersalna i mogłaby się zdarzyć w każdym domu. Uchwycony został przez autora bressonowski, decydujący moment. Ruch, częściowa nieostrość dająca wrażenie autentyzmu jak z kadru filmowego, odwrócenie tradycyjnych, dyngusowych ról, to walory obrazu, które widać na pierwszy rzut oka. Emocje na zdjęciu są prawdziwe, a pozorny chaos fotografii daje możliwość długiego „czytania” tej pracy.

II NAGRODA - Tomasz Kosiek – Karpaccy cyrkowcy

Fotografia daje poczucie dużej namacalności sytuacji – ta praca niemal roztacza zapach. Pozycja braci – z pewnością bliźniaków – z jednej strony nawiązuje do tradycyjnej woltyżerki, a z drugiej ma w sobie coś młodzieńczo-swawolnego. Także babcia zdaje się być przewrotnie psotna i rozumieć te kawalerskie popisy. Sytuacja międzypokoleniowa i zdjęcie z mocną kompozycją. Obraz przesycony witalnością czy wręcz zuchwałością.

III NAGRODA -Katarzyna Michałowska – Dzień Papryki w Potworowie 2015

To zdjęcie, którego głównym atutem jest kontrast: sztuczność „walczy” z naturalnością, ruch ze statycznością, czerń z bielą. Fotografia niemal prowokuje widza pytaniem: czy/kiedy jesteś sobą? I dostarcza drwiącego komentarza zestawiającego tradycję i marketing. Ciekawa jest gra znaczeń na pozornie zbędnym, prawy skraju kadru: pod wielkim bilbordem dóbr luksusowych wisi na płocie „swojska” reklama... oleju do silnika? Miejsce to, w górnej części zarezerwowane dla logotypów, w dolnej pozostaje wolne do tańca.

Tomasz Okoniewski – Zawodowcy

Wyróżnienie Radosława Ignacego Bułtowicza: Fotografia reporterska, która przenosi widza w sam środek wydarzenia. Zdjęcie wielowymiarowe ze względu na kadr oraz wrażenia nie tylko wzrokowe – bez mała słychać tu dźwięki i czuć zapachy. Praca wyróżnia się dużym profesjonalizmem.

Agnieszka Gontarska – Wirtualny świat na drugim planie

Wyróżnienie Marcina Skrzypka: W tym roku postawiłem na zdjęcia „memiczne”, a więc nieco mniej subtelne, natomiast sugestywne w przekazie poprzez ironiczne zestawienie wyrazistych symboli. Na tym zdjęciu widzimy triumf tradycyjnej, ale jakże nieśmiertelnej, dziecięcej zabawy w piasku nad nowoczesną, ale jakże przemijającą techniką.

Zbigniew Wójcik – Święto ognia

Wyróżnienie Roberta Pranagala: Ta fotografia zdecydowanie wyróżnia się na tle pozostałych ze względu na wielość planów, dynamikę akcji, ale też szczegółowość, która pozwala uważnemu widzowi wielokrotnie wracać i odkrywać nowe elementy historii. Historii, która nie jest oczywista i jednoznaczna, ale intryguje i pozostawia swobodę dopowiadania oraz interpretacji. Nie jest dla mnie do końca jasne, o jaką tradycję konkretnie tu chodzi, jednak zdecydowanie wpisuje się ona w zwyczaj gromadzenia się ludzi na placach miejskich i różnorodnych zabaw z ogniem, które są obecne w tak wielu krajach i kulturach. Jednocześnie fotografia zawiera elementy wskazujące na współczesność i „nowoczesność” miejsca, gdzie dzieje się akcja. Przez to świetnie wpisuje się w ideę konkursu.

Wisz Orłowski – Bij

Wyróżnienie Mieczysławy Goś: Zdjęcie wyróżnione z młotami na tle stojącego w oddali domu, co w połączeniu z drewnianymi balami na pierwszym planie stanowi piękną alegorią budowania ogniska domowego. Czujemy moc młotów, pot wysiłek i trud cieśli. Wyraźnie zarysowane narzędzia w rękach cieśli to podkreślają.

 

Protokół

 

Protokół z posiedzenia Jury konkursu fotograficznego ,,Tradycja w Obiektywie’’ organizowanego przez Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego przy XXIX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej ,,Mikołajki Folkowe”

Do konkursu napłynęło łącznie 125 zgłoszeń z całej Polski, w których zawarte było 220 zdjęć. Wszystkie zgłoszenia i fotografie były zgodne z regulaminem. W dniu 5 listopada 2019 roku, Jury w składzie:

  • Mieczysława Goś – animatorka kultury, koordynatorka wystaw w Akademickim Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka,
  • Robert Pranagal – artysta fotografik, członek rzeczywisty Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Marcin Skrzypek – muzyk animator Orkiestry Świętego Mikołaja, fotograf,
  • Radosław Bułtowicz – ABC: artysta, belfer, cyklista,

dokonało przeglądu nadesłanych prac i postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

Nagrody:

  • I miejsce: Renata Pastuszak – Śmigusa-Dyngusa czas
    (1100 zł ufundowane przez MKiDN + karnet na XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe" 2019)
  • II miejsce: Tomasz Kosiek – Karpaccy cyrkowcy
    (500 zł ufundowane przez Miasto Lublin + karnet na XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe" 2019)
  • III miejsce: Katarzyna Michałowska – Dzień Papryki w Potworowie 2015
    (400 zł ufundowane przez MKiDN + karnet na XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe" 2019)

Wyróżnienia:

  • Tomasz Okoniewski "Zawodowcy"
    (karnet na XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe)
  • Agnieszka Gontarska "Wirtualny świat na drugim planie"
    (karnet na XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe)
  • Wisz Orłowski "Bij"
    (karnet na XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe)
  • Zbigniew Wójcik "Święto ognia"
    (karnet na XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe)

Ponadto Jury do wystawy zakwalifikowało następujące zdjęcia:

  • Yuliia Andriichuk "Dziewczyny"
  • Wojciech Grabowski "Boże Ciało w Lipinach"
  • Weronika Czech "Wtapianie węzy przez pszczelarza"
  • Sylwia Fijałkowska "Gruzja tradycja i współczesność"
  • Rafał Korban "Wietnam 2"
  • Natalia Godek "Babunia"
  • Michał Witas "Chrystus Frasobliwy w lipie"
  • Michał Motuk "Boże Narodzenie w pigułce"
  • Krzysztof Gębarowski "Towarzysze"
  • Katarzyna Warańska "Na wypasie"
  • Katarzyna Warańska "Na gołębim targu"
  • Joanna Gorczyca "Świt"
  • Jakub Szachnowski "Powrót z redyku"
  • Jacek Hoły "Program"
  • Edyta Gonet "Życie na ukraińskiej wsi"
  • Artur Jastrzębski "Sjesta"

 

Nagrodzone fotografie będzie można obejrzeć w Centrum Spotkania Kultur przy Placu Teatralnym 1 w Lublinie w dniach 29.11.2019 - 1.12.2019 w czasie trwania festiwalu "Mikołajki Folkowe" oraz na www.mikolajki.folk.pl

«« wróć

Organizatorzy:

umsc   ack   sarf  csk mbp

 

Sponsorzy: 

wojlub  mlub  mkdin  ludowidla

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin
Zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Lubelskiego  

 

Media:

tvp3  rl kurier centrum tvumcs  folk  folk24pismo

Facebook