Tradycja w Obiektywie

X konkurs fotograficzny ,,Tradycja w Obiektywie’’
organizowany przez Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego przy
XXXIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej ,,Mikołajki Folkowe” 2023.

Do konkursu napłynęło łącznie 82 zgłoszenia, z Polski i zza granicy, w których zawarte było 154 zdjęcia. Wszystkie zgłoszenia i fotografie były zgodne z regulaminem. W dniu 8 listopada 2023 roku, Jury dokonało przeglądu nadesłanych prac i postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

Nagrody:

  • I miejsce Gulczyńska Agata – „Na polskiej wsi”
  • II miejsce Błoński Andrzej – „Bractwo Męki Pańskiej”
  • III miejsce Okoniewski Tomasz – „Czas żniw”

Wyróżnienia:

  • Czyż Sara – „Eisa”
  • Maciąg Grzegorz – „Jorcajt”
  • Mikołajczyk Małgorzata – „Młody tancerz”
  • Mikołajczyk Małgorzata – „Zakręcone”
  • Orzeł Jacek – „Tradycja dziczy”

Ponadto Jury do wystawy zakwalifikowało następujące zdjęcia:

  • Bodzek Bartłomiej – „To gdzie idziemy?”
  • Boguś Maciej – „Brama weselna 2”
  • Bujas Katarzyna – „Muzyka”
  • Hankiewicz Grażyna – „Święcenie pokarmów”
  • Janiak Mikołaj – „Stół mojej babci”
  • Kosiek Tomasz – „Dmytrowa sobota nad Cisą 2”
  • Krassowski Piotr – „Świat płotów Wierzchlesia”
  • Krassowski Piotr – „Tradycyjne sianokosy pod Biendziugą”
  • Lis-Gołębiewska Dominika – „A-psik”
  • Maciąg Grzegorz – „Redyk”
  • Mikulski Andrzej – „Szaman”
  • Nowosad Alicja – „Dwa oblicza”
  • Pawelczyk Małgorzata – „Gdy żar z nieba”
  • Piwowarska-Sosik Anna – „Procesja Bożego Ciała”
  • Raba Natalia – „Takie to życie”

W skład Jury weszli:

Agata Stanowska – organizator konkursu fotograficznego Tradycja w Obiektywie, członek sztabu organizacyjnego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe”, członek Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Lublinie. Z wykształcenia logopeda, neurologopeda, surdologopeda, filolog języka polskiego, z zamiłowania podróżnik, plastyk, twórca wielu scenografii festiwalowych, prowadząca warsztaty ozdób choinkowych, fotograf amator.

Kinga Hendzel – radiowiec, wieloletni pracownik Polskiego Radia Lublin na stanowiskach dziennikarza, zastępcy redaktora naczelnego, sekretarza redakcji. Pomysłodawca i koordynator projektów edukacyjnych dla młodzieży. Swoim doświadczeniem radiowym dzieli się ze studentami dziennikarstwa i komunikacji społecznej, produkcji medialnej oraz kognitywistyki na UMCS. Jest członkiem Rady Programowej Teatru Starego w Lublinie. Fotografka. Ukończyła Lubelską Szkołę Fotografii. Jej prace zdobyły uznanie w konkursach fotograficznych w kraju i zagranicą, były prezentowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych.

Kinga Witkowska-Mirosław – fotograf, filozof kultury, licencjonowany przewodnik miejski, prezes stowarzyszenia turystycznego LSPiPT „Pogranicze”. Łącząc dwie pasje od wielu lat organizuje autorskie spacery, warsztaty fotograficzno-turystyczne oraz wystawy fotograficzne. m.in.: Seniorzy z aparatem, Lublin dla fotografów, Migawka lubelska I, II, III – cykliczne, powarsztatowe wystawy kończące sezon turystyczny.

Robert Pranagal – artysta fotografik, autor jedenastu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Zdobywca medali, wyróżnień i nagród na międzynarodowych salonach fotografii. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików
i Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej. Uhonorowany tytułem Wybitnego Artysty Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (E. FIAP), a także Medalem Za Zasługi dla Fotografii Polskiej
w 100. rocznice odzyskania przez Polskę niepodległości (1918–2018) oraz Medalem 700-Lecia Miasta Lublin.

Marcin Skrzypek – anglista, muzyk Orkiestry św. Mikołaja, pracuje w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN”, gdzie m.in. zajmuje się kulturą przestrzeni. Producent albumów „Pora na nas” (po śmierci Jana Pawła II) i „Pożegnanie taboru” Andrzeja Polakowskiego. Autor wystaw: „Życie po życiu. Cmentarze roztocza”, „Zima w Majdanie” i „Zapomniany gościniec” (wspólnie z Agnieszką Matecką). Autor kilkunastu projektów graficznych (np. layoutu pisma „Scriptores”, okładek CD Orkiestry św. Mikołaja i pierwszych plakatów festiwalu „Mikołajki Folkowe”). Fotografię uprawia głównie jako amator. Zawodowo wykorzystuje ją w pracy z kulturą przestrzeni na pograniczu dokumentacji krajobrazu miejskiego, sztuki i animacji kultury, wykorzystując do komunikacji
z odbiorcami publikacje (np. „Atlas sytuacji pieszych” swojego autorstwa) oraz strony internetowe
i media społecznościowe.

*

Zdjęcie „Zakręcone” zachwyca prostym pomysłem ujęcia tradycji tańca, bez zbędnej ornamentyki. Intryguje próbą zatrzymania ruchu. Autor ujął to dodatkowo w kontraście strojów i ich żywych kolorów do ciemnego tła. Ujęcie daje złudzenie jakby bohaterki stały i unosiły się w jednej chwili. Wirujące w tańcu kobiety sprawiają wrażenie namalowanych, jakby artysta poziomymi liniami chciał podkreślić ruch a jednocześnie go zatrzymał.

Agata Stanowska

 

Fotografia przedstawia kultywowaną od XVI wieku tradycję związaną z obchodami Wielkiego Postu. Podczas tej uroczystości Arcybractwo Męki Pańskiej wykorzystuje różne tradycyjne insygnia związane z zawołaniem Bractwa „memento homo mori” („Pamiętaj człowiecze na śmierć”). Ubiór oraz insygnia Męki Pańskiej członków Bractwa są identyczne do tych wykorzystywanych kilkaset lat temu. Wyróżniona fotografia została wykonana obiektywem szerokokątnym z niskiej perspektywy. Zabieg ten dynamizuje obraz i daje wrażenie bliskości. Nieznaczne pochylenie kadru dodaje wiarygodności sprawiając, że mamy wrażenie uczestniczenia w przedstawionej scenie w pozycji klęczącej. Posadzka z ciemnych i jasnych płyt ułożonych w szachownicę oraz leżące na niej krzyżem postacie mnichów kierują zdecydowanie nasz wzrok w głąb obrazu. Zastosowanie czarno-białego obrazu podkreśla tę niecodzienną sytuację i powoduje, że oglądający fotografię nie jest rozpraszany przez zbędne, w tym przypadku użycie koloru. Na fotografii widać zaangażowanie emocjonalne osób z Bractwa oraz wiernych uczestniczących w tej uroczystości, wszystkich łączy tradycja i wiara.

Kinga Hendzel

 

Opowiadanie obrazem o tradycji z pewnością nie jest łatwe, ale nie musi być jedynie czarno-białe. Wśród zgłaszanych na konkurs zdjęć jest wiele powielanych tematów, na których dominują odcienie szarości. Ani krajobraz, ani portret nie muszą być pozbawione koloru. O wyjątkowości kadru świadczy nie tylko zinterpretowanie tematu, ale również jego „ubarwienie”. Dlatego wśród zdjęć wyróżnionych znalazły się kolory, rozmycia i zamrożenia. Porusza nas wyjątkowość i oryginalność w wielości interpretacji.

Kinga Witkowska-Mirosław

 

„Tradycja” to z jednej strony temat dostępny dla każdego i niezwykle pojemny. Znajdzie się tu miejsce na codzienne rytuały które wszyscy znamy, jak i na egzotyczne, często niezrozumiałe dla nas obrzędy. Z drugiej jednak strony to temat piekielnie trudny, ponieważ udana fotografia nie może być zwykłym pstrykiem, czy też bezrefleksyjną fotką. Musi pokazywać coś nowego albo w nowy sposób. Musi prowokować do myślenia, wzbudzać emocje, zostawiać widza z pytaniami lub tajemnicą. Pierwszy problem, jaki napotykamy polega na zdefiniowaniu czym jest tradycja. Oczywiście możemy łatwo sprawdzić znaczenie w słowniku, jednak gdybyśmy zaczęli o tym rozmawiać, to dla każdego tradycja będzie znaczyć coś innego. I oczywiście nie ma w tym nic złego, bo przecież każdy z nas jest inny i ma inne doświadczenia. Istnieją jednak pewne zjawiska, które są uniwersalne i zrozumiałe dla wszystkich. Odwołuje się do tego pierwsza fotografia, którą wyróżniam. Jest coś absolutnie magicznego, a może wręcz nawet archetypicznego w relacji małego dziecka ze zwierzęciem. Przejawia się między innymi w intuicyjnej wręcz potrzebie nakarmienia zwierzęcia – w głęboko zakorzenionym dążeniu do opieki. Dążenie to jest ono obecne nawet u dzieci wychowanych w mieście, co widać znakomicie, gdy znajdą się w zoo. Oprócz walorów kompozycyjnych, dobrej jakości, umiejętnego operowania głębią ostrości i kontrastem, fotografia pt. „Na polskiej wsi” sprawia, że wracam wspomnieniami do swojego dzieciństwa i aż czuję zapach łąki i końskiej sierści. Po drugiej stronie spektrum leży fotografia pt. „Tradycją dziczy” – wprawdzie dotyczy zwyczaju, który może być dla nas zupełnie obcy, jednak odwołuje się do kolejnego archetypu – inicjacji – do rytuałów, w których chłopiec musi stawić czoła trudnościom, aby stać się pełnoprawnym mężczyzną. Również to zdjęcie wyróżnia się warsztatem i świadomym zastosowaniem środków wyrazu. Nie tylko skutecznie kreuje ono nastrój tej ważnej chwili, ale również zostawia widza z pewną tajemnicą, która sprawia, że fotografia pozostaje interesująca, nawet po wielokrotnym obejrzeniu.

Robert Pranagal

 

Dzięki szerokiemu kątowi, dobrym kontrastom i szczęśliwemu układowi wielu zbiegających się linii, ten konwencjonalny temat kobiety z wiązką słomy daje patrzącemu złudzenie ruchu wgłąb obrazka. Z drugiej strony, kompozycja, choć niesymetryczna, utrzymuje się w równowadze, bo np. prawa część zdjęcia, na której jest więcej detali, zajmuje mniej miejsca. W sumie wychodzi z tego emblematyczny portret nadający się np. na główne zdjęcie fotoreportażu ze żniw.
Podoba mi się tutaj kontrast, że w centrum prostej, statycznej, symetrycznej i wyraźnej kompozycją jest coś skomplikowanego, dynamicznego, niesymetrycznego i niewyraźnego. Mrowiące się detale jakby wylewają się na odbiorcę z trzeciego planu.

Marcin Skrzypek

 

*

Regulamin X Konkursu Fotograficznego „Tradycja w Obiektywie”

INFORMACJE OGÓLNE i ZAŁOŻENIA:

Organizatorem jest Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego z siedzibą w Lublinie 20-834, ul. Araszkiewicza 11/1

1. Konkurs jest kierowany do fotografów amatorów.

2. Nabór zdjęć trwa od 1 września do 31 października 2023 r. włącznie.

3. Oczekujemy zdjęć w sposób twórczy wykorzystujących kulturę tradycyjną, obrazujących zjawiska folklorystyczne  we współczesnym świecie lub  będących autorską interpretacją motywów związanych z szeroko rozumiana kultura ludową. Zdjęcia powinny być pojedynczymi i samodzielnymi kadrami, nie cyklem zdjęć.

4. Pełne zgłoszenie składa się z wypełnionego formularza
https://forms.gle/9i3DerVNi1Y4rZM36 
oraz z nadesłanych e-mailem fotografii. Przesłanie samych zdjęć bądź tylko formularza nie będzie akceptowane.

5. Fotografie należy przesłać na adres tradycjawobiektywie@gmail.com, w tytule maila wpisując: Konkurs fotograficzny.

6. Każde zgłaszane zdjęcie powinno mieć nazwę wg schematu: IMIĘ_NAZWISKO_TYTUŁ_NR. („NR” to liczba porządkowa – 1, 2).

7. Prace powstałe w wyniku połączenia różnych fotografii (kolaże, fotomontaże) oraz takie, na których znajdują się znaki wodne, daty, podpisy – nie mogą brać udziału w Konkursie.

8. Nie ma określonych wymagań technicznych – akceptujemy zdjęcia wykonane dowolnymi formatami i urządzeniami, w tym mobilnymi. Akceptujemy jedynie zdjęcia w formacie JPG, krótszy bok min. 1200 px, maksymalnie 15 MB na jedno zdjęcie.

9. Jedna osoba może zgłosić maksymalnie 2 zdjęcia swojego autorstwa.

10. Zgłoszenie fotografii na konkurs jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia woli autora o posiadaniu pełni praw autorskich i nieodpłatnym przeniesieniu praw autorskich majątkowych do rozporządzania i korzystania z fotografii na Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego, na polach eksploatacji wskazanych w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do celów marketingowych i promocyjnych, a w szczególności do nieodpłatnego wykorzystania wszystkich nadesłanych fotografii w publikacjach związanych z konkursem (wystawa) oraz w celach promocyjno-reklamowych (strona internetowa, media społecznościowe, materiały prasowe, wydawnictwa, itp. – wszędzie, gdzie to możliwe, zdjęcie będzie podpisane imieniem i nazwiskiem), bez ograniczeń czasowych, ilościowych i terytorialnych.

11. Uczestnik konkursu, wysyłając fotografie portretowe, oświadcza tym samym, że posiada zgodę portretowanych osób na publikację ich wizerunku.

12. Uczestnik konkursu, wysyłając fotografie, oświadcza tym samym, iż akceptuje Regulamin konkursu oraz wszystkie warunki uczestnictwa w konkursie oraz wyraża zgodę na przetwarzanie przez Organizatora jego danych osobowych na potrzeby związane z przeprowadzeniem konkursu, a także – zgodnie z własną wolą – na publikację podstawowych danych i ich wykorzystanie w celach informacyjnych i marketingowych związanych z działalnością Organizatora konkursu.

13. Udzielone w czasie zgłaszania do konkursu zgody są ważne w trakcie jego realizacji i w przyszłości pod warunkiem braku zmiany celu przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, żądania usunięcia danych, żądania zaprzestania przetwarzania danych lub wycofania zgody.

14. W celu organizacji konkursu Stowarzyszenie pozyskuje od osób zainteresowanych dane osobowe w zakresie wskazanym w Karcie zgłoszenia uczestnictwa.

15. Zgłaszający udział w konkursie, w każdej chwili, ma możliwość odwołania udzielonej zgody, zgłoszenia zmiany, sprzeciwu wobec przetwarzania danych bądź żądania usunięcia danych z bazy Stowarzyszenia. W przypadku skorzystania z tego prawa nie będzie możliwy udział w konkursie. Odwołanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność przetwarzania danych przed jej odwołaniem.

16. Administratorem danych jest Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego. Dane osobowe (zgodnie z Kartą zgłoszenia uczestnictwa) podawane są przez osoby, których dane dotyczą, a w przypadku dzieci – przez osoby będące opiekunami prawnymi lub sprawującymi pieczę nad dzieckiem, dobrowolnie, niemniej bez ich podania nie jest możliwy udział w konkursie. Zbierane są one przez Stowarzyszenie wyłącznie w celu ich przetwarzania dla realizacji konkursu, będą przetwarzane na podstawie zgody, w okresie jej obowiązywania. Nie będą podlegały dalszemu przetwarzaniu ani poddawane profilowaniu, nie będą również w oparciu o nie podejmowane decyzje w sposób zautomatyzowany. Dane nie będą udostępniane odbiorcom zewnętrznym, w tym do państw trzecich i organizacji międzynarodowych. Osobie, której dane dotyczą, a w przypadku dziecka – jej opiekunowi prawnemu/osobie sprawującej pieczę nad dzieckiem przysługuje prawo dostępu do danych, możliwość ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do sprzeciwu co do przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych oraz odwołania zgody w dowolnym momencie, co będzie skutkować usunięciem danych z bazy osób biorących udział w konkursie, ma prawo również złożyć skargę do organu nadzorczego.

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU:

1. Fotografie oceniać będzie powołane przez Organizatora jury, które zadecyduje o przyznaniu nagród oraz wytypuje prace na wystawę pokonkursową. Decyzje jury będą ostateczne i prawnie wiążące dla wszystkich uczestników konkursu. Organizator daje dostęp członkom jury do danych Uczestników konkursu i zobowiązuje ich do zachowania poufności pozyskanych danych. Decyzje jury będą ostateczne i wiążące dla wszystkich uczestników konkursu.

2. Laureaci otrzymają odpowiednio:
I miejsce – 1100 zł + karnet na XXXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” 2023.
II miejsce – 500 zł + karnet na XXXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” 2023.
III miejsce – 400 zł + karnet na XXXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” 2023.

3. Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi na www.mikolajki.folk.pl 07.12.2023. Nagrody zostaną przesłane przelewem do dnia 16.12.2023.

4. Nagrodzone prace będą prezentowane na wystawie pokonkursowej w ACKiM UMCS „Chatka Żaka” w ramach XXXIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” 2023 oraz www.mikolajki.folk.pl

KONTAKT DO ORGANIZATORA:
Agata Stanowska
e-mail: agata.stanowska@gmail.com
tel: 508413495

Laureaci TwO 2023

I miejsce
Gulczyńska Agata
„Na polskiej wsi”

II miejsce
Błoński Andrzej
„Bractwo Męki Pańskiej”

III miejsce
Okoniewski Tomasz
„Czas żniw”

Wyróżnienia

Czyż Sara
„Eisa”

Maciąg Grzegorz
„Jorcajt”

Mikołajczyk Małgorzata
„Młody tancerz”

Mikołajczyk Małgorzata
„Zakręcone”

Orzeł Jacek
„Tradycja dziczy”

Na wystawie
zobaczysz również

Kontakt do organizatora

Agata Stanowska
e-mail: agata.stanowska@gmail.com
tel: 508413495

Share: